Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letošní Velikonoce neslavím!

Svátky Jara jsou tady. V obchodech na nás útočí hordy čokoládových zajíců, člověk musí dávat pozor, aby nerozšlápl (čokoládové) vajíčko, výhružně se tyčí pomlázky ozdobené nechutnými papírovými fáborky, které každý stejně strhne.

Já ale tyhle Velikonoce slavit nebudu. Letos poprvé budu slavit svátek Pesach - se vší všudy a jak nelépe umím. Pesach, jež oslavuje vysvobození Židů z Egypta, docela odporuje pojetí svátku jako něčeho primárně příjemného, něčeho, co slouží k pouhému obveselení a vypadnutí z každodenní nudy a shonu. Netvrdím, že mě během svátku nic příjemného nepotká, vysloveně se těším na sederovou večeři s přáteli.

Kdo by se zajímal více může si přečíst článek na blogísku mého muže. (http://goldmann.blog.idnes.cz/c/78497/Dneska-nepracuju-sefe.html)  Já sem totiž napíšu jen pár postřehů a dojmů, které mám.

Na Pesach je celých osm dní zakázáno jíst cokoliv kvašeného - od pečiva až po alkohol. Znamená to, že jsem se sebrala z práce a zajela jsem do obchůdku na židovské obce pro bednu nakvašených chlebů - macesů. Měla jsem na to dost času, což způsobilo, že jsem se vypravila dneska - skoro za pět minut dvanáct- a poté, co mi řekli, že už zbývá posledních dvacet krabic. Když nejsou macesy, snad to jde substituovat i jinak - napadly mě polystyreny, křehké rýžové a jiné chlebíčky. I když jsem se dozvěděla, že rýže taky úplně "košer" na Pesach není, že ji jedí pouze sefardští Židé (a Židé ve střední a východní Evropě jsou Židé aškenázští). Po pravdě řečeno, stejně asi pár balíčků rýžových chlebíků nakoupím, protože nechápu, proč něco, co o Pesachu může jíst jedna skupina Židů, druhá nemůže. Hrozně mě pobavilo, že jsem dneska na Starém měste spatřila minimálně pět civilně vypadajících lidí, kteří si odnášeli balíčky macesů. V metru se mě dokonce jedna slečna zeptala, kde jsem sehnala své velké balení(které jsem si pyšně nesla) a kolik stálo.

Kromě toho, že se nic kvašeného nesmí jíst, nic kvašeného by se v židovské domácnosti nemělo ani nacházet. V praxi to znamená provést velký úklid, vyházet nebo odnést všechno kvašené - pečivo, strouhanku, sušenky, mouku, která přisla do kontaktu s vodou a vlastně i obyčejnou, nemacesovou mouku, protože u ní není jisté, že obilí nenavlhlo a nezačal proces kvašení. Zrovna teď vedu se svým  mužem po icq talmudickou debatu o tom, zda se do kategorie kvašeného počítají i čistící a kosmetické prostředky obsahující alkohol.(Ale spíš ano) Celý byt se bude muset proslídit, všechno důkladně umýt aby nikde nezůstal ani drobeček(či kapička) kvašeného. Práce to bude strašná, ale poprvé si nestěžuji, že žijeme v garsonce o jedné místnosti.

všechno tohle se může zdát z pohledu "z venku" strašlivě formalistické a iracionální.(Ruku na srdce, na formalismus jsem nadávala i já, když jsem se dozvěděla o zákazu rýže). Jenže, každý náboženský příkaz se může zdát iracionální. Stejně tak je iracionální katolický příkaz nejíst v pátek maso, iracionální je průvod lidí na Popeleční středu, kteří si nechávají ušpinit čelo spálenými kočičkami ze Zeleného čtvrtka atd. Setkala jsem s lidmi, kteří ukazovali na iracionalitu dodržování náboženských předpisů slovy, že chtějí být svobodní a nechtějí se v ničem omezovat. Tyhle lidi se i svým způsobem považovali za věřící, ale z (mnohdy několika) náboženství si vybírali jen to příjemné a povinnosti, zákazy a příkazy házeli za hlavu. Jenže to nejde - náboženství není berlička pro světem vyděšené chudáčky nebo automat, do kterého se hodí modlitbička a vypadne zázrak. Náboženství je vztah a jako každý vztah i ono přináší příjemné i nepříjemné.

Já vnímám předpisy v judaismu, jako způsob vyjádření toho, že já se považuji za Židovku, za součást národa, který si Hospodin vyvolil a  jejich dodržování je jako "členská průkazka", kterou ukazuju do nebe.  Z antropologického hlediska byly odlišné zvyklosti - ve stravě, oblékání, způsobech chování, řeči atd. jedním z důvodů, proč jsou Židé národem, který nepřetržitě existuje od starověku dodnes a který si i přes tisíciletí v rozptýlení po celém světě (diaspora) zachoval svou identitu.

Autor: Zuzana Schreiberová | úterý 7.4.2009 14:44 | karma článku: 18,12 | přečteno: 2517x
  • Další články autora

Zuzana Schreiberová

Neuvěříte, co jsem zažila s uprchlíky!

Byla jsem překvapená, když jsem v jedné diskuzi pod článkem o uprchlících vedle klasických keců o všeznásilňujících,krvelačných hordách a invazích narazila na dotaz: “Kdo se s nimi setkáváte, můžete mi napsat, jací jsou?”

16.3.2016 v 20:55 | Karma: 20,85 | Přečteno: 4014x | Diskuse| Občanské aktivity

Zuzana Schreiberová

Pomáháme uprchlíkům na Hlaváku. A napadl nás agresivní dav!

Na pražském hlavní nádraží působí už před dva měsíce skupina dobrovolníků, která pomáhá uprchlíkům. Ze strany uprchlíků se nikdy nesetkali s žádným projevem násilí a nenávisti. Kéž by se to dalo říct o českých vlastencích!

2.11.2015 v 13:43 | Karma: 35,11 | Přečteno: 13560x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Schreiberová

Podívejte se, jak vypadá uprchlík!

Potkala jsem se s jedním z uprchlíků, kteří teď projíždějí Českou republikou. Ve tři v noci a za na prvních pohled docela nebezpečných okolností.

24.9.2015 v 11:33 | Karma: 36,98 | Přečteno: 26203x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Schreiberová

Marketingový úspěch křesťanství. Stál za ním skutečně Ježíš?

Pokud definujeme správně provedenou marketingovou strategiijako schopnost mít ve správný čas na správném místě ten správnýprodukt, nemůže nás pohoršit, když budeme tuto strategii aplikovat i na vznik křesťanství. Po duchovnu prahnoucím jedincům se v rané antice nabízelo tolik různých variant náboženského vyžití, že raketový vzestup konverzí ke křesťanství nemůže být náhoda, ale důsledek správně zvolených postupů.

20.1.2014 v 15:33 | Karma: 20,35 | Přečteno: 2034x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Schreiberová

Dobrý kuřecí vývar je docela alchymie

Když jsem napsala postup na přípravu goldene joich, tradičního židovského kuřecího vývaru, měla jsem pocit, že to byl jeden z nejdelších a nejpodrobnějších receptů, co jsem kdy napsala. Goldene joich je tradiční polévka, která se často připravuje na židovské svatby. Zlatou barvu jí dodával kromě dole popsaných ingrediencí i šafrán. Šafrán byla (a stále je) poměrně nákladná záležitost, takže "trocha šafránu na svatební polévku" byl svého času vysoce ceněný dárek pro nastávající nevěstu či mladé děvče pomýšlející na vdavky.

8.12.2011 v 11:44 | Karma: 17,50 | Přečteno: 3794x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Strážníci v ulicích naháněli bagr, opilý řidič si jel pro cigarety

26. dubna 2024  15:42

Městská policie z Krupky na Teplicku zveřejnila video z netradičního zásahu svých strážníků. Ti...

Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA

26. dubna 2024  15:36

Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  15:10

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Policie navrhla obžalovat za podvod dva rusínské aktivisty s vazbami na Zemana

26. dubna 2024  15:05

Policie navrhla obžalovat dva proputinovské rusínské aktivisty Mychajla Ťaska a Vasyla Džuhana z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 22
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6044x
Historička a antropoložka, nadšenec do marketingu a PR, foodblogerka a nenapravitelná sluníčkářka. 

Seznam rubrik